Közösségi oldalak az oktatásban
2016. április 25. írta: S. V.

Közösségi oldalak az oktatásban

A különböző közösségi oldalak használata rendkívül népszerűvé vált az elmúlt kb. 10 évben. Használatuk egyszerű és nagyon szórakoztató, hiszen az emberek kíváncsiságát elégíti ki mindenféle fórumon. A fejlett világban alig van valaki, aki ne csatlakozott volna valamelyik ilyen közösséghez, viszont érdekes módon akár országonként eltérő, melyik a legnépszerűbb. Magyarországon egyértelműen a Facebook viszi a prímet, de Spanyolországban a Twitter talán még az előbbinél is népszerűbb.

fb_icon_325x325.png

SZámos iskolában nagy divat facebook csoportokat létrehozni, amelybe az osztály vagy a csoport minden tagja benne van. Ez egy olyan fórum, ahol megvalósulhat a tanórán kívüli kommunikáció diák-diák és tanár-diák között is. És mivel a csoportnak a tanár is tagja, a kommunikáció nem terelődhet olyan utakra, ami nem tartozik az órához vagy az iskolához.

Azért szeretik annyira a tanárok is ezt a fórumot, mert a facebook nagyon addiktív, a diákok egy része eleve függő, vagy még a tanár is. Ezt az oldalt mindenki nagy gyakorisággal látogatja, a diákok otthonosan mozognak ebben az online térben.

A facebookon a diákok csatlakozhatnak olyan csoportokhoz, amelyek az órán tárgyalt témákkal foglalkoznak, vagy megnézhetik hírességek profilját, kommunikálhatnak célnyelven anyanyelvű emberekkel.

Egy projektmunka során akár ők maguk hozhatnak létre új oldalt bizonyos témáknak/embereknek/eseményeknek, melyekre a csoport tagjai írják a bejegyzéseket, ők szerkeszthetik az egész felületet.

Én magam nagy hátrányának tartom (de nemcsak a facebooknak, hanem bármilyen online tananyagnak), hogy a diákok egyszerűen elvesznek abban a rengeteg információban, ami egyszerre eléjük kerül. A facebook csoport gyűjtőtere lehet a posztoknak, hozzászólásoknak, feladatoknak stb, de nem rendszerezi őket, egy idő után átláthatatlan lesz. A másik dolog pedig az, hogy ha már kinyitja a gyerek a facebookot, akkor már mindent kinyit rajta, nemcsak a tanulócsoportot, meg akkor már nemcsak a facebookot. Nemcsak hogy könnyen elterelődik a figyelme, hanem szükségszerűen elterelődik. Ez nem egy lehetőség, hanem bizonyosság!

edmodo.pngHasznos lehet egy olyan közösségi oldal használata is, amelybe belelátnak a szülők is, így ők is kontrollfaktorként szerepet játszanak a folyamatokban. Ilyesfajta megosztásra ad lehetőséget az Edmodo közösségi oldal, melyet kimondottan oktatási célokra fejlesztettek ki.

A felület és a kezelése szerintem elég hasonló a facebookhoz, de nyilván sokkal szűkebb a tartalom, így szerintem pont az a vonzereje hiányzik, ami miatt a tanár közösségi oldalon kívánja vezényelni a tantermen kívüli munkát.

Távoktatásban nyilván szuper mindegyik, vagy fogyatékkal élők oktatásában is nagy segítség bármelyik, de egy átlagos gimnáziumi spanyolórához nem hiszem, hogy annyit tudnának hozzáadni. Ami viszont tényleg mellette szól az az, hogy h már így is úgy is a facebookon töltik a diákok a napjukat, akkor annak az időnek egy kis részét tölthetik a tanulócsoportjuk figyelésével is. Végülis megakadályozni úgysem lehet, hogy kinyissák a netet.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://modernped.blog.hu/api/trackback/id/tr108660886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása